ελετε να κρινετε, να κατακρίνετε, να καυτηριάσετε ή απλά να σχολιάσετε τα κακώς κείμενα της θρησκείας και της πολιτικης;

ελετε να πειτε την άποψή σας;

-'Εχετε να μας προτείνετε μια πρωτότυπη είδηση;

Στείλτε ότι θέλετε να δημοσιεύσετε στο radiobacter@gmail.com

Πέμπτη 27 Μαΐου 2010

Ελληνοχριστιανικός Ναός: «Πρωτοτυπία ή αντιγραφή;».


Διαβάζοντας όπως κάθε φορά τις ενδιαφέρουσες αναρτήσεις του κου Σταύρου Βασδέκη στο http://www.athriskos.gr/ , είδα την ανάρτηση με τον τίτλο «Ελληνοχριστιανικός Ναός τύπου Φρανκενστάιν... ή... Ο θάνατός σου, η ζωή μου;»

Πραγματικά μόλις αντίκρισα την φωτογραφία αηδίασα…

Μετά την πρώτη αυτή αντίδραση (σοκ ), άρχισα να ερευνώ στο διαδίκτυο σχετικά με το τερατούργημα.. τερατούργημα όχι όσον αφορά την αισθητική του, αλλά όσον αφορά τον συνδυασμό .

Έψαξα στοιχειά για την κατασκευή αυτή…

Η θεμελίωσή του ναού έγινε το έτος 1969. χτίστηκε το 1972,ολοκληρώθηκε εξωτερικά το 1973. και τα εγκαίνια έγιναν το 1978, από τον τότε Μητροπολίτη Θεόκλητο το Β΄ Φιλιππαίο.

Αν λάβουμε υπόψη την περίοδο κατασκευής του εκτρώματος, αρχίζουν να δικαιολογούνται μερικά πράγματα. Η Εκκλησία αυτή αντικατοπτρίζει με τον καλύτερο τρόπο το πολίτικο σκηνικό της εποχής.

Σύμφωνα με το site arcadia .ceid Η εκκλησία αποτελεί ιδιοκτησία του Μαντινειακού Συνδέσμου και βρίσκεται μέσα στην αρχαία πόλη???

Να και το site του εν λόγω συνδέσμου με το διακριτικό τίτλο "Ή Αρχαία Μαντινεία" Στην αρχικήσελίδα γραφει τα παρακάτω:

Ο Μαντινειακός Σύνδεσμος εν Τριπόλει " Η αρχαία Μαντινεία" ιδρύθηκε με σκοπό να είναι αρωγός στη φύλαξη των αρχαιοτήτων, την αξιοποίηση του χώρου της Αρχαίας Μαντινείας και τη σύσφιξη των σχέσεων των μελών του και των κατοίκων της περιοχής.
Έχει αναμορφώσει το χώρο της Αρχαίας Μαντινείας με την ανέγερση της εκκλησίας της Αγίας Φωτεινής, του Τουριστικού Περιπτέρου και της αξιοποίησης του χώρου, με αποτέλεσμα η Αρχαία Μαντινεία να είναι πόλος έλξης αλλοδαπών και ημεδαπών τουριστών (Χάρτης Δ5).

Η εκκλησία της Αγίας Φωτεινής διατίθεται για τέλεση των Ιερών μυστηρίων γάμου και βαπτίσεως. Για κλείσιμο ημερομηνίας παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας.

(και βαιβαια πρώτη φωτογραφία ,η Εκκλησία , κατα τα άλλα ,για τον αρχαιολογικό χωρο νοιαστικαν ή για την κονόμα;)

Στο /www.arcadiaportal.gr βρισκουμε πληροφορίες για την κατασκευή της από μια συνέντευξη του «εμπνευστή» , αρχιτέκτονα Κώστα Παπαθεοδώρου, που έψαχνε νυχθημερών «μέσα στα μπάζα» τα απαραίτητα υλικά.

(Να υποθεσουμε ότι τα μπαζα ήταν ακριβως δίπλα?)

Στη συνέντευξή του μεταξύ άλλων λέει:

…Αποφοίτησα, από το Γυμνάσιο, πήγα στη Βιέννη, μετά στο Βερολίνο για να σπουδάσω Αρχιτεκτονική. Στρατεύθηκα στην Ελλάδα. Γύρισα στο Άαχεν, και συνέχισα τις σπουδές μου με φιλέλληνες Καθηγητές αλλά και εξαίρετους Αρχιτέκτονες που ήθελαν την Αρχιτεκτονική ν' ανεβαίνει, προς τα επάνω, προς τα θεία και ανώτερα πράγματα. Αυτό μ' επηρέασε πολύ όπως και ο Γερμανικός πολιτισμός ο οποίος κατάγεται από τον Ελληνικό. Γι' αυτό πέτυχε η Γερμανία διότι πήρε ό,τι καλύτερο από την Ελλάδα. Αυτός είναι και ο Ελληνοχριστιανικός πολιτισμός δηλ. το χριστιανικό πνεύμα είναι συνέχεια του αρχαίου ελληνικού. Εγώ, σ' αυτά βασίστηκα δηλ. στο σεβασμό της αρχαιότητας και συνέχισα να σέβομαι και τη συνέχεια των αρχαίων που είναι ο χριστιανικός πολιτισμός. Τα ένωσα αυτά τα δυο και εκεί, μερικοί με παρεξήγησαν, ως ειδωλολάτρη·….. ..

……..Η Αγία Φωτεινή είναι μία σύζευξη της Αρχαίας Ελλάδας με το Χριστιανικό Πνεύμα κι ενδυνάμωση του χριστιανικού πνεύματος από τ' αρχαία μας έργα και, αντιστρόφως, καταξίωση της Αρχαιότητας με τη βοήθεια του Χριστού……..

Τι να σχολιάσει κανείς;….. όσοι όμως έχουν γερό στομάχι , ας «κλικάρουν» στον παρακάτω σύνδεσμο του arcadiaportal.gr

Στο http://photorama.ning.com/forum/topics/henas-idihotropos-nahos-aghia διαβάζουμε την παρακάτω κριτική :

…..Η εκκλησία ξεχωρίζει για την πρωτότυπη αρχιτεκτονική της που είναι κράμα διάφορων ρυθμών, από την παραδοσιακή ελληνική αρχιτεκτονική μέχρι την βυζαντινή αρχιτεκτονική, όπως και τον αγιογραφικό της διάκοσμο που παραπέμπει στην κλασική αρχαιότητα. Ο περίβολος του ναού διακοσμείται από κατασκευές αρχαιοελληνικής έμπνευσης και μνημειακού χαρακτήρα. Η διάθεση του αρχιτέκτονα είναι εμφανώς να συγκεράσει παραδοσιακές ελληνικές επιδράσεις με την αρχαία ελληνική αισθητική, προτείνοντας μια γέφυρα-συνέχεια μεταξύ του παλιού- της κλασικής εποχής που εδώ εκπροσωπείται από την αρχαία Μαντινεία - και του νέου, δηλαδή της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής παράδοσης….. (μα καλά όλα αυτά, πως τα διακρίνει ο αρθογραφος;)

Σήμερα στην εκκλησία της Αγίας Φωτεινής γίνονται γάμοι ή βαπτίσεις(είναι sic) και στο ειδυλλιακό τοπίο οι επισκέπτες μπορούν να χαρούν τη φύση…… (εγω νομιζα ότι υπαρχουν και αρχαιότητες εκεί)

Ενώ στο http://www.explorers.gr/show.php?action=m&id=38

…..τα μάτια μας δεν αντίκριζαν ένα Ναό, αλλά τουλάχιστον τρεις. Έναν που έμοιαζε αμυδρά με βυζαντινό ναό, έναν άλλο που είχε αιγυπτιακά στοιχεία και έναν τρίτο με αρχαιοελληνικά…… ….Το γεγονός ότι είναι κατασκευασμένος με τέτοιον τρόπο, ώστε να «παντρεύονται» με τρόπο αρμονικό βυζαντινά, αρχαιοελληνικά και αιγυπτιακά στοιχεία αρχιτεκτονικής…… (το άκρον άωτον της αρμονίας )

Στο ιντερνέτ βέβαια, υπάρχουν και πολλές φωτογραφίες του οικοδομήματος για να ξέρουμε γιατί μιλάμε … Ορίστε μερικές…



Πριν την είσοδο στο ναό σε υποδέχεται το«ΧΑΙΡΕ ΠΕΝΘΩΝ», δηλ. όλη η φιλοσοφία του Χριστιανισμού …. Η αντιπάθεια για τη ζωή….. (http://freeinquiry.gr/)

Αυτό θεωρείται επιρροή από την αρχαία Ελληνική αρχιτεκτονική; Οι αρχαίοι έτσι κατασκεύαζαν τα κτίριά τους; με σπασμένα και ατάκτως ειρημένα μάρμαρα.;;;;

Αυτό δεν είναι αρχιτεκτονική, αλλά προσβολή του Ελληνικού πολιτισμού.

Το Ηρώον και το Φρέαρ του Ιακώβ….. Τι να πει κάνεις εδώ; Απλά ρωτώ ο αδαής: 1) Τι ρυθμού είναι οι κίονες; 2) Είχαν κίονες οι Εβραίοι, και μάλιστα στα πηγάδια τους;

Ας πάμε τώρα στο ζουμί…… από πού «εμπνεύστηκε» ο δημιουργός το μόρφωμα αυτό;

Δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε ότι η όλη κατασκευή είναι αντίγραφο των πρωτοχριστιανικών και όχι μόνο Εκκλησιών.. Εκκλησιών κατασκευασμένων από τα «μπαζα» των αρχαίων Ελληνικών ναών ..

Ως αρχιτέκτων θα ήξερε ότι η αγιασοφία κατασκευάστηκε με «μπάζα» , Οι κίονες του τρούλου π.χ. προέρχονται από τον ναό της Αρτέμιδος της Εφέσου. Και αυτό θεωρείται από τους θιασώτες του Ελληνοχριστιανισμού συγκέρασμα ελληνισμού και ιουδαιοχριστιανισμού

Στο site http://www.sakketosaggelos.gr/Article/413/

Ο εκδότης και Διευθυντής της εφημερίδας «Η Φωνή της Αλήθειας» Αγγελος Σακέτος γράφει με καμάρι:

ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ: Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ!..

Πόσοι γνωρίζουν, αλήθεια, ότι η μεγαλύτερη απόδειξις της συνεκτικότητος και συνεχείας του Ελληνοχριστιανικού Πολιτισμού είναι το γεγονός ότι ο Ναός της του Θεού Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, όχι μόνον κτίσθηκε από ελληνικά χέρια (Ανθέμιος και Ισίδωρος) αλλά πως ο ίδιος ο ναός που έκτισε ο Ιουστινιανός, εν πολλοίς οικοδομήθηκε με υλικά αρχαίων ελληνικών ναών για να αποτελέσει όχι μόνον τον Παρθενώνα του Χριστιανισμού, αλλά και το αιώνιον σύμβολον της Ελληνοχριστιανικής Συνειδήσεως;(να ξεράσω τώρα ή σε λίγο;)

Επίσης ο δημιουργός σίγουρα έχει κάνει μια βόλτα στις Εκκλησίες της Αθήνας που βρίθει «μπαζών»…

Ο Άγιος Δημήτριος Λουμπαρδιάρης στο λόφο των Μουσών (Φιλοπάππου) απέναντι από την Ακρόπολη





Η Μεταμό-ρφωση του Σωτήρος ακριβώς κάτω από τον Παρθενώνα. Όλη η περιοχή κάτω και γύρω από την Ακρόπολη είναι γεμάτη χριστιανικούς ναούς κτισμένους με αρχαία υλικά.

Μεταμόρφωση του Σωτήρος (Κοττάκη) στην Πλάκα.

Μονή πεντέλης


Ο Παρθενώνας - Παναγιά Αθηνιώτισσα κατά τον 11ο αιώνα μ.ν.χ.
[Σχέδιο Μανόλη Κορρέ (Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο)]

Η Κοίμησις της Θεοτόκου Παντάνασσας στο Μοναστηράκι

Όπως μπορούμε να διαπιστώσουμε τελικά δεν πρόσκειται για μια πρωτότυπη αρχιτεκτονική σύλληψη ούτε για κάποιο συγκέρασμα ελληνισμού και χριστιανισμού αλλά μια απομίμηση του «αυθεντικού τρόπου κατασκευής» των χριστιανικών εκκλησιών..

Στα χνάρια των «αγίων υμών» λοιπόν ……





2 σχόλια:

  1. Σκέπτομαι που λες φίλε Θεόδωρε να ανεγείρω κι εγώ μιαν εκκλησιά(έστω ξωκκλήσι),προς τιμή της παναγίας φιλοχρήματης,για μπάζα σκέπτομαι επίσης να ξεκινήσω από τις κατά τόπου εφορίες,χμμμ..ή μήπως από το βατοπαίδι;
    Στην είσοδο που λες θα σε υποδέχεται ένα μεγαλοπρεπές ΣΤΑΘΙ ΚΑΙ ΞΗΛΩΣΟΥ....

    Αιδώς Αργείοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. http://www.freeinquiry.gr/upload/files/Thammenh-Ellada.pdf

    Σε αυτό το βιβλίο του ΓΙΑΝΝΗ ΛΑΖΑΡΗ που διατίθεται για "κατέβασμα" από την Ελευθερη Έρευνα μπορείτε να απολαύσετε "Τα (Ελληνο...) χριστιανικά αρχιτεκτονικα δημιουργήματα- Εκτρώματα"

    ΑπάντησηΔιαγραφή